Co to jest content marketing?
Content marketing, czyli mówiąc po polsku marketing treści to jedna z najpopularniejszych ostatnimi czasy strategii marketingowych. Jej główne założenia opierają się na publikowaniu atrakcyjnych i wartościowych treści, które przyciągną ściśle określoną grupę odbiorców, a Ci z kolei stanowić będą grupę naszych potencjalnych klientów. W przeciwieństwie do tradycyjnych strategii marketingowych, content marketing opiera się na jednokierunkowym przekazie reklamowym oraz stawia na budowanie długotrwałych stosunków z odbiorcami za pomocą wzajemnego oddziaływania i zaangażowania.
Definiując content marketing mamy na myśli wszystkie treści zamieszczane i rozpowszechniane za pomocą Internetu. Zaliczamy do nich artykuły, video, webinaria, podcasty, poradniki, infografiki, raporty czy vlogi, które za zadanie mają dostarczyć rzetelne i pożądane informacje, nowinki i ciekawostki dotyczące określonej branży, dzięki którym zarówno potencjalny klient, jak i firma, osiągają korzyść. Można uznać, że tego rodzaju strategia obejmuje również obszary spoza Internetu, takie jak prasa branżowa, gazetki, broszury, foldery, ulotki, katalogi czy książki. Marketing treści ścisłe łączy się z marketingiem wirusowym, czyli czynnościami budującymi świadomość marki przez zachęcenie klientów do samodzielnego udostępniania informacji na temat danego przedsiębiorstwa, jego produktów czy usług. Do osiągnięcia tego celu, konieczne jest stosowanie różnych technik docierania do potencjalnego klienta, a obecnie najpopularniejszymi kanałami przekazu są: fora tematyczne, media społecznościowe oraz blogi branżowe. Obok vlogów, blogów i poradników, jedną z najlepszych form content marketingu są teksty. Twórcy mają tu spore pole do manewru, ponieważ mogą dostosować formę tekstu do potencjalnego odbiorcy, profilu firmy oraz obranej przez nią strategii komunikacyjnej. Wyróżnić możemy najczęściej stosowane rodzaje tekstów:
1. Poradniki – bogate w wartościową treść ekspercką połączoną z oferowanymi przez firmę produktami, usługami, porady dla konsumentów.
2. Blogi firmowe – na ogół pojawiały się w formie podstrony witryny internetowej firmy.
3. Wywiady – prezentacja produktów i usług w rozmowie z prezesem, publikacja wywiadu w magazynie branżowym lub na portalu społecznościowym, informacyjnym.
4. Treści eksperckie – publikacje napisane przez osoby uznawane za ekspertów w danej branży, dostarczają pożądanych informacji nie tylko na temat oferty.
5. Opisy produktów – artykuły o usługach i produktach, które stanowią uzupełnienie parametrów i cech charakterystycznych.
6. Recenzje – rodzaj tekstu o wysokiej skuteczności, szczególnie jeśli stworzone zostały przez osoby cieszące się zaufaniem w danym gronie, np. blogerzy, youtuberzy.
Content marketing odgrywa również ważną rolę w procesie pozycjonowania stron. Teksty zawierające słowa kluczowe mogą stanowić świetne wsparcie SEO. Algorytm Google bada również wartość i jakość tekstów. Rosnące wymagania wymusiły na pozycjonerach odchodzenie od prostych tekstów zawierających słowa kluczowe (tzw. precle) na rzecz bogatych i interesujących tekstów wpisujących się w ramy content marketingu. Tekst wartościowy dla pozycjonowania to również pod wieloma aspektami tekst wartościowy dla użytkownika. Google w swoim rankingu najwyżej ocenia teksty, które napisane są poprawnie, naturalnie, przejrzyście i unikalne. Pozycjonowanie „treścią” buduje nie tylko wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych, ale także rzetelny przekaz dla docelowego klienta i pozytywny wizerunek firmy w sieci. Działania content marketingowe sprawdzają się świetnie przy pozycjonowaniu lokalnym.